fredag 28 november 2008

Beforskat område?

Den 27 november hade jag det stora nöjet att bli intervjuad av en lärarstuderande om mina skolbloggar. Det utvecklades till ett givande och intressant samtal, vilket i efterhand tvingar mig till en självkritisk position.

Varför blogga?

Är det för att jag vill glänsa? Det finns säkert bland mina mindre ädla bevekelsegrunder. Men, egentligen, varför skulle det vara mindre ädelt att vilja glänsa, om det för med sig något gott? Om jag utvecklar tillvägagångssätt vilka gör så att eleverna lyckas bättre, är inte det gott oavsett mina egna personliga bevekelsegrunder?

Jag har tidigare på denna blogg (2008-09-29) anfört skäl till mitt bloggande: att skapa kontinuitet (över perioder där vi inte ses), transparens och tillgänglighet (vem som helst kan ta del av bloggen och vad vi har gjort). Jag står fast vid dessa skäl. Men finns det något mer hos mig?

Jag vet att vissa saker är lättare att glänsa med än andra. Att glänsa med en blogg är lätt.

Varje lärare utgör en mängd små eller stora hjältedåd i det tysta och detta måste sätta i relation till mitt bloggande. Kanske vore jag en bättre lärare om jag var traditionell?

Turligt nog finns det ingen motsättning för mig. Att blogga innebär inte ett merarbete, bara ett annorlunda arbete. Men i sak löser det inte problemet för mig, jag kan fortfarande ställa mig frågan huruvida jag gör rätt saker? Det finns rimligtvis alternativa sätt att utföra lärararbetet på, som kan vara bättre än det jag för stunden har valt.

Jag tycker att det är bra om studenter och forskare intresserar sig för IT och undervisning. Detta är ett område som borde beforskas, ett av många områden inom undervisningsvetenskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar