lördag 20 december 2008

Elevanvändningen av bloggen

Nu har jag haft mina bloggar en termin och det är dags att reflektera över vad som har hänt.

Både eleverna och jag har ändrat våra beteenden. Jag skriver inte fullt lika mycket på bloggen. Det som är sagt en gång, sägs inte en gång till, bloggen får ligga som en ständigt utsägande. Om ett räcka lektioner följer utan att vi inför något egentligt nytt, skriver jag i allmänhet inte något.

Eleverna besöker inte sina kursbloggar lika mycket. Detta gäller emellertid inte alla klasser. NV2 är fortsatt flitiga och kontinuerliga besökare. Jag misstänker att det beror på programmets studieförberedande karaktär, samt att gruppen i sig är motiverad. En annan klass som besöker sin kursblogg i relativt hög grad är BP1. En förklaring kan vara att de inte vet om något annat sätt att möta min undervisning på. Alla andra elever jag träffar har andra erfarenheter från gymnasiet.

En tanke som dykt upp är att övriga klasser har elever vilka fungerar som informationsbärare, de besöker bloggen och vidarebefordrar informationen till en grupp av andra elever. Min misstanke är att de främst förmedlar ett bekräftande av det som redan är känt inom gruppen.

För SP3 var kursen i filosofi redan klar i mitten av terminen, men någon eller några fortsatte att besöka kursbloggen flitigt, trots att det inte hände något. Min misstanke har varit att detta kan förklaras utifrån att elever med restuppgifter självmant har besökt bloggen inför sitt kompletterande. Ingen av elev har frågat mig vad de ska göra, istället får jag kommentaren "javisst ja, det finns på bloggen". I slutet av veckan innan jul fick jag ett antal kompletterande arbeten från elever i SP3, vilket delvis kan förklara besöken på filosofibloggen. Detta ansvarstagandet har jag inte mött tidigare. Om det beror på mitt bloggande, koncentrationsläsandet, något annat jag eller klassen har gjort kan jag inte svara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar