torsdag 6 november 2008

Elevmedverkan

Mycket av det vi gör i skolan sker inte på riktigt. Det är en övning. Skolkunskap. Vad ska jag ha det här till, Torbjörn? Vi skriver, pratar, lyssnar och läser som en skolsysselsättning.

Beskrivningen är orättvis, men inte helt.

Jag föreställer mig att ett autentiskt arbete är mer motiverande än ett icke-autentiskt. Om jag lagar mat som någon ska äta, försöker jag göra det bättre än om maten ska gå i soptunnan direkt. Om en elev skriver en text som ska läsas av någon utöver läraren, blir det mer meningsfullt än om det enbart är en övning vars enda läsare är en lärare, eller ingen alls. Men det autentiska har en baksida - ångest. Detta är huvudskälet för att jag inte har engagerat eleverna i någon större grad i bloggandet. Allt för få vågar.

Ett sätt jag nu experimenterar med, för att få med elever som skribenter, är att vara mystisk eller kryptiskt. På bloggen för NV2 finns en länk vilken jag kallar "Elefantbloggen".

Elefantbloggen är en blogg vilken ska härbärgera en berättelse som jag och eleverna skriver tillsammans. Jag har inte presenterat denna blogg för klassen. Den har bara dykt upp som länk. Det dröjde ungefär 14 dagar innan ett par elever reagerade och skickade in bidrag. Bidragen är visserligen mycket enkla, bitvis felstavade och tramsiga, men jag tar dem ändå och försöker sätta in dem i något sammanhang där de framstår som sammanhangsskapande.

Namnet "Elefantbloggen" är helt slumpmässigt och har inget med innehållet att skaffa, men det finns ett skäl för slumpmässigheten. Om namnet verkar slumpmässigt styr det innehållet mindre än om det finns någon rimlig koppling till innehållet. Emellertid kan den kreativa elever tänka ut någon koppling mellan elefantblogg och innehållet i texten, men då torde det vara en så kreativ elev att denne sannolikt själv inser detta.

Att namn är slumpmässigt påkomna är inget ovanligt. Vi möter det tämligen ofta i mediavärlden, radioprogrammen Clownen luktar bensin och Mammas nya kille är två exempel.

Jag sitter nu och hoppas att eleverna har hamnat på ett slutande plan och börjar skicka in fler texter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar